Tid saknas för valsamverkan mellan Fi och MP

Carl Granklint Rask och Karl Holmberg påpekar det uppenbara i sin artikel i SVD, d.v.s. att Miljöpartiet och Feministiskt initiativ borde vara motiverade att valsamverka under ett gemensamt namn, men jag tror inte att de kommer ha tid och jag talar av egen erfarenhet, samt vet hur de kan motiveras till detta i framtiden.

Jag själv är en f.d. miljöpartist som alltid rekommenderas att jag ska rösta på Fi i valkompasserna. Jag är en av medgrundarna av Direktdemokraterna och har även deltagit i Gröna partiet. Samtalet om valsamverkan är ett återkommande samtal i små partier. Valsamverkan är verkligen intelligent och verkligen demokrati i ordets rätta bemärkelse, men det är MYCKET sent påtänkt av Rask och Holmberg, med tanke på att en valsamverkan, enligt min mening, kräver interndemokratiska beslut inom partierna i mycket god tid, men även en gemensam valsedel som ska tas fram, rangordnas demokratiskt och tryckas. Det är dessutom en pedagogisk uppgift att förklara för människor i partierna och i samhället hur detta ska fungera.

Valsamverkan är inte enbart rent taktiskt intelligent, men det ökar människors påverkanskraft på demokratin och har även en annan fördel. I Holland har man exempelvis inte någon spärr och i Holland har man heller inga problem att bilda majoritetsregeringar, medan länder som Sverige och Tyskland som har spärrar kämpar hårt för att få ihop majoriteter, något som förlamar både svensk och tysk politik.

Jag tror att motivationen för ett ömsesidigt samarbete måste grundläggas mycket tidigt av de som startar partier, samt måste  låsas i partiets stadgar med motiveringen att det gynnar partiets, medlemmarnas och de röstandes intresse av att ta mandat i riksdagsvalet, för när man väl sitter i ett parti med många olika viljor så blir lätt sådana här förändringar tungrodda, och det är därför valsamverkan  kräver den tid som saknas i en valspurt.

Om valsamverkan inleds mellan Fi och MP efter valet bör det helst ske direkt efter valet 2018, inför kommande val 2022. Tills dess att detta sker så kan jag enbart uppmana människor i Fi att rösta på Valsamverkanspartiet och berätta detta för de andra medlemmarna i  Miljöpartiet och Fi! Allt annat tycks mig vara en bortkastad röst för Fi. Sätt ned foten och skicka en tydlig signal i valet till alla de som gång på gång envisas med att krossa era jämställdhets-drömmar genom dålig samarbetsförmåga!

Martin Gustavsson
Politisk organisatör
Valsamverkanspartiet

Mer intressant:
Mp + Fi = sant
https://www.etc.se/inrikes/sent-valtekniskt-samarbete-mellan-fi-och-mp

2 reaktioner till “Tid saknas för valsamverkan mellan Fi och MP

  1. Svenska Dagbladet tar inte in artikeln, så jag svarar dem:

    Nej. Jag visste redan att ni på SVD inte gillar sanningen om tingens ordning. Er agenda på SVD, som en del av första statsmakten, tycks vara att mörka alla andra demokratiska alternativ åt monopolkapitalet, ja, utom det Hitler-heilande NMR naturligtvis.

    NMR använder ni för att få er drev-rädda politikeradel att framstå som god, så länge den lyder er, d.v.s håller sig inom den PK-norm som ni storvulet och narcissistiskt bestämt för god, fastän den överbetalda politikeradeln gör folket illa mandatperiod efter mandatperiod åt fåtalet rika krösusar som äger er klandervärda tidning, allt medan ni får det borgerliga och sionistiska SD att växa ytterligare, vilket ingår i er borgerliga sionistiska plan.

    Ni är en sorglig klandervärd samling av ”presstituerade” (Paul Craig Roberts uttryck om er sort) som medvetet far med den osanning som jag m.fl. exponerar, allt medan ett mer upplyst folk kommer överge er illusionism och ert russinplockande ur kakan.

    När revolutionen kommer hoppas jag att folket kommer döma er hårt i folktribunaler och hänga er högt såsom det Goebbles-redskap ni är.

Välkommen att kommentera!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.